Tomáš Borec igazságügyi miniszter javaslatai az igazságszolgáltatás reformjára első olvasásra megközelítőleg annyira tűnnek hatékonynak, mint ha egy frontsebész ragtapaszt tenne egy aknára lépett katona csonkjára, még akkor is, ha elvonatkoztatunk attól, hogy gyanúsan „kampányközelben” jelentette be az intézkedéseket.
Az intézkedéscsomag egyebek mellett olyan javaslatot is tartalmaz, hogy jobban fogják ellenőrizni a bírák betegszabadságát. Nehéz eldönteni, hogy erre a nevetséges vagy a szánalmas jelző illik-e inkább. Hát az emberi sorsok felett döntő bíró nem maga a két lábon járó kategorikus imperatívusz? Azt feltételezzük, hogy a talárosok csalnának az orvosi igazolásokkal, mint egy rossz diák? Itt tartunk? A kérdés részben szónoki, ugyanis a lapok hasábjain olyan bíróról is olvashattunk 2002-ben, akinek vétkes tétlensége miatt egy egész kelet-szlovákiai bűnbanda kerülhetett szabadlábra. A bíró ezt követően új házba költözött, és új autót vásárolt. És még ma is vidáman ítélkezik.
Figyelemreméltó az is, hogy az Igazságszolgáltatási Tanács elnökét a miniszter közjogi méltósággá emelné. Erre Štefan Harabin, akitől ezzel „elvennék a játékát”, rögvest rá is kontrázott, hogy lehetne az egyenesen az elnök. Hát mi ez, ha nem az elnöki jogkörök leplezetlen megerősítése, illetve a hatalmi ágak összekuszálása?
A Borec által – Pavol Paška érthetetlen háttértámogatásával – elmondottak még elég képlékenynek tűnnek, az idő pedig szorít. A változások egy részéhez ugyanis nem elég a Smer 83 képviselője, alkotmánymódosításra van szükség. Ahhoz, hogy ezt tető alá hozzák, az alkotmánymódosítást február végéig be kell terjeszteni, ellenkező esetben júniusban még a jelenleg érvényes rendszer szerint fogják megválasztani az Igazságszolgáltatási Tanács elnökét, a törvény pedig csak az ezt követő választást befolyásolhatja. Így még kampányszagúbb az egész.
Az a törekvés, hogy a bíróvá válás feltételeit szigorítsák, kétségkívül dicséretes, és meg is oldhatja a gondokat, mondjuk húsz-harminc év múlva, a rendszer hibás működéséért, és az igazságszolgáltatás általános devalválódásáért nem ők, hanem a rendszerben már benne levő bírók a felelősek. Velük kapcsolatban azonban csak kozmetikai jellegű változtatásokat láthatunk a tervezetben. Így az igazságszolgáltatás „végfelhasználói”, az állampolgárok belátható időn belül nem remélhetnek érdemi változást.