Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2013.10.04. 22:56

1519. Lopás, rablás, betörés: hogy is van ez, kedves kollégák?

Ma az MTI kiadott egy egészen érdekes, amolyan "tölteléknek jó" bulvárhírt arról, hogy Tokióban értékes, Hermés márkájú táskákat loptak el egy luxusboltból. A cikk címe: Nagy táskarablás Tokióban, és imigyen hangzik:

Nagy táskarablás tetteseit keresi a tokiói rendőrség: a rablók pénteken egy bolt redőnyeit betörve vittek el háromszázezer euró értékű divatcikket, a francia Hermés márka táskáit és sáljait.

A helyi média jelentése szerint a térfigyelő kamerák felvették a rablást. A három tettes 21 táskát vitt el, a bűnözők két autóval menekültek. A rendőrség a felvétel segítségével körözi a betörőket.

A párizsi székhelyű Hermés a világ legexkluzívabb divatmárkái közé tartozik. Különleges, egyedi készítésű táskát a sztárok kedvencei. A rablók által elvitt retikülök legértékesebbje 19 ezer euróba került.

Tokióban számos elegáns üzlet kínál drága luxuscikkeket.

Mivel a rablás, lopás, rabló, betörő, tolvaj stb. terén a szlovákiai magyar médiában is abszolút kaotikus állapotok uralkodnak, akármelyik portálról hozhatnánk példát a helytelen használatra, neked is elég, ha megguglizod, ez a cikk jó alkalom arra, hogy rámutassunk bizonyos gyakori típushibákra.

A cím rablást ígér, a lead első sora is. Aztán világosul az elmém, a második sorból az derül ki, hogy betörték a bolt redőnyeit. Itt kezd gyanakodni az olvasó. Akkor mégsem rablás?

Az első bekezdés szerint a kamerák felvették a rablást, a bekezdés vége viszont betörőket említ, akik nem személy, hanem dolog elleni erőszakkal dolgoznak. A második bekezdés tovább kavar, mint Piszkos Fred: a rablók által elvitt retikülökről ír.

Ember legyen a talpán, aki eldönti, hogy akkor most mivel állunk szemben. Az angol nyelvű források szerint a táskák "stolen"-olva voltak, azaz lopás történt.

Haladjunk immár az egyestől az általános felé.
A vagyon elleni bűncselekményeket a (szlovák) Büntető Törvénykönyv negyedik fejezete foglalja össze. A lopásról a 212. paragrafus alatt olvashatunk. Eszerint aki idegen dolgot mástól azért vesz el, hogy azt jogtalanul eltulajdonítsa, lopást követ el. Kis értékű elkövetés esetén ezért két évet lehet begyűjteni. Ugyanezen a helyen, a 2. bekezdés a, pontjában a betörésre is kitér, tehát a betörés is lopás. A büntetési tétel egyébként 15 évig is felkúszhat, ha a lopás különösen nagy értékre vagy csoportosan követik el, netán válsághelyzet idején. (Vigyázat, gyökerek: a homokzsáklopás árvízkor ilyennek számíthat.)

A rablásról a BTK második, A szabadság és emberi méltóság elleni bűncselekmények című fejezet első részében olvashatunk, annak is az első, Szabadság elleni bűncselekmények című részében, a 188. paragrafus alatt. Aki másik személy ellen erőszakot vagy fenyegetést alkalmaz, hogy idegen dolgot megszerezzen, háromtól nyolc évig terjedő szabadságvesztésre számíthat. Az elkövetés módjának függvényében a büntetési tétel itt is felkúszhat, rablógyilkosságért már 15-25, vagy akár életfogytiglan is adható.

rablasilluszt.jpg

Itt hívnánk fel a figyelmet a magyar és a szlovák jogrend egy érdekes különbségére. Míg a magyar szerint "Rablás az is, ha a tetten ért tolvaj a dolog megtartása végett erőszakot, illetve az élet vagy a testi épség elleni közvetlen fenyegetést alkalmaz", addig a szlovák ugyanezt a lehetőséget a lopás alatt említi a § 212 2. bekezdésének b. pontjában.

És akkor nézzük az elkövetőket. Lopást követ el a tolvaj, és annak minden válfaja, a zsebtolvajtól az autótolvajig; a betörő, a besurranó, a kasszafúró.

Aki pedig a vagyontárgy megszerzéséhez erőszakot vagy fenyegetést alkalmaz, az rabló. Erre nem nagyon vannak szinonimák.

Na, ennyit hétvégére. Nézzetek vissza a jövő hét elején is, a hazai kollégák jó része a gyanúsít és vádol fogalmak közti különbséget sem ismeri, illetve azt sem tudja, hogy melyik dolgot melyik testület csinálja. Szájbarágjuk.

15 hozzászólás

Címkék: média mti sajtó rendőrség rablás lopás újságíró tolvaj rabló betörés betörő

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr1005552056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lutria 2013.10.05. 18:13:20

Én meg azt nem értem hogyha Japánban történt a bűncselekmény akkor ki a fene számította át a kárértéket euróra és miért-persze valszeg egy európai hírügynökség volt,de akkor az MTI miért nem számolja tovább magyar pénznemre mert az euró pénzegység ugyanúgy nem mond semmit mintha a jenben lenne.
És véletlenül egy szép kerek összegre,pont 300.000-re jött ki a végeredmény...

kissiú 2013.10.05. 18:14:14

Így van. A MANYUP államosítás ezért nem lopás, hanem rablás, ami súlyosabb büntetőjogi következményekkel jár majd, ha egyszer jogállam leszünk.

véres horror 2013.10.05. 18:24:28

@kissiú: nem, a manyup zsarolással megszerzett vagyon+hűtlen kezelés azt hiszem.
Végül is választhatott mindenki, hogy marad-e manyup tag vagy engedi eltulajdonítani a pénzét, csak megfenyegették, hogy ha a kassza csődbe megy, akkor nincs nyugdíj és gondosan elhíresztelték "suttogó propaganda" útján, hogy természetesen tönkre fog menni az összes pénztár.
Ettől függetlenül, ha valaha lesz tisztességes kormánya ennek az országnak, annak kutya kötelessége tényleges életfogytig lesittelni viktorkát és tettestársait.
Sajnos ez soha sem fog megtörténni.

2013.10.05. 18:53:58

@lutria: én meg azt, hogy ha Japánban történt, az MTI hírezett, akkor mi köze mindennek ahhoz, hogy a szlovák BTK-ban mi van, illetve akár legyen, de akkor mit keres az Index főoldalán az ajánlóban? Izgi.

halaloszto 2013.10.05. 20:12:31

Ez egyaltalan nem csak az MTI-re jellemzo, a sajat cikkekben is teljes a tudatlansag az egesz sajtoban.

En be szoktam annak tudni, hogy irodalomoran tuzzel vassal irtottak a szoismetlest, es ugy megragadt, hogy minden ujsagiro automatikusan korforgoban hasznalja ezeket a szavakat.

Kulon szar, amikor valami olyanrol olvasol, amivel nem teljesen vagy kepben (hiszen ezert olvasol rola), es mondjuk egy szemelyt a cikkben direkt nem neveznek azonosan ketszer, hiszen az szoismetles lenne. Aztan ember legyen a talpan aki kilogikazza hogy ki kicsoda, hanyan vannak, stb.

Vajk

Laczi Bajszos 2013.10.05. 20:24:06

Minek olvastok, ha értelmezni se tudjátok?!

Sir Galahad 2013.10.05. 20:47:21

Kezdjük ott, hogy ha az MTI (MAGYAR Távirati Iroda) kiad egy hírt, akkor szerintem tök mindegy, hogy a benne foglaltak Szlovákiában minek minősülnek. Folytassuk ott, hogy mivel ez nem egy jogelméleti szakfolyóirat tanulmánya, nagyjából mindegy, hogy a köznyelvben amúgy hasonló értelmű szavak közül melyeket használja a szerző. Fejezzük be ott, hogy igaza van annak, aki szerint érdemes lett volna a táska értékét forintban megadni.

ROTFL Manó 2013.10.05. 21:12:59

@Sir Galahad: Hát egen, igazad van. Én azt nem értettem sosem kölökkoromban, hogy amerikai filmekben vajon miért fenyegeti mindig a rendőrfőnököt a polgármester? Kis hazánkban nem ez volt a rendszer. Egyszerűen nem tudtam hova tenni a dolgot, mert soha a büdös életben nem magyarázták el, hogy ámérikában a helyi rendőrség a város alkalmazásában áll, ezért utasíthatja a polgi a rendőrfőnököt/seriffet. Nem ártana egy pár szavas tájékoztató, hogy itt meg itt ez így van, vagy úgy működik. Honnan a fenéből kéne ezt tudnunk a világ másik felén?

Tüntess az orbáni diktatúra és simli ellen! 2013.10.05. 21:20:52

Készül az Orbán stadion a felcsúti háza mellett, jövőre választás! Az nem lehet , hogy a teljesen felesleges stadion megépül és szégyenszemre nem NB 1-es a csapat. Ezért venni kell a pontokat.
Most a Pécs kapott 1 milliárdot stadionra, ezért otthon szépen kikapott!

A listázó fideszes Kubatov a Fradi elnöke, leadták a 3 pontot a múlt héten, nyert a kieső jelölt.

Bóvli kormány, bóvli ország, bóvli foci.

Ilyen sunyi, aljas, szemét az orbáni diktatúra és kormánya.

Hogy mit csinálnak most Baján az elcsalt választás után, azt mindenkinek látnia kéne! A szemétségüknek nincs határa, a választók házaik előtt hangszórós autókkal zavarják és félemlítik a népet. Szidják, ekézik az ellenzéket!

Gera 2013.10.05. 21:56:52

@Sir Galahad: Szerintem meg teljesen igaza van a szerzőnek és valóban értelemzavaró, amikor a félhülye újságírók keverik a lopást és rablást, tolvajt és rablót. Ez nem jogelmélet, ezeket a köznyelvben is megkülönböztetjük.

Spacecake 2013.10.06. 01:58:12

értem én a dilemmádat kedves posztoló,de ne haragudj,mi vagy te,első éves joghallgató hogy ilyen lelkes vagy??:-)
(ki akad már fenn ilyeneken???)

na majd rájössz magadtól.....

De hová tűnt Columbo felesége? 2013.10.06. 02:36:14

Mindenki fennakad ilyeneken, ha van némi gógyi is a fejében.

Rendben van (talán), hogy az sms-nyelv olyan amilyen, rendben van, hogy a blogok és a kommentek telis-tele vannak csacskaságokkal, de akinek ez a szakmája (MTI), az igenis csinálja azt jól.
Persze, az MTI és bármelyik újságíró is hibázhat, jogában áll, de erre a figyelmet felhívni is jogában áll bárkinek.

A -ba, -be, -ban, -ben ragok keverése például rettentő kirívó hiba, mégis gyakran hallom, olvasom.
Vagy ehhez már érettségi se kell?

A posztolónak teljesen igaza van.

Sir Galahad 2013.10.06. 10:52:36

@Gera: Szerintem meg egy bulvárhírben ez kurvára mindegy. A történet leírásából úgyis kiderül, mi történt, arra meg nincs ember, aki rákattintana, hogy "jelentős értékű tárgyakat tulajdonítottak el". Gondolom, azért te otthon beszélgetve is pontosan, az odaillő szakkifejezéssel nevezel meg mindent, mert polihisztor vagy...

lashee · http://lashee.blog.hu 2013.10.07. 19:58:07

Ó, minden trollt elviselek, ha a NAGY @tiboru az én szerény blogomon kommentel. Várom a Konteókönyvet ezerrel:)
süti beállítások módosítása