Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2012.10.04. 22:28

1394. Nincs pénz, nincs pénz...

Holnap lesz a tanítók világnapja. Peter Kažimír pénzügyminiszternek úgy látszik, nem szólt a sajtóosztálya, hogy nem most kellene bejelenteni: nincs pénz a pedagógusbérek emelésére. Igaz, a szlovákiai pénzügyek irányítója a tegnapi kormányülés előtt csak megismételte múlt heti nyilatkozatát. 

(Mielőtt a témába belevetnénk magunkat, jelezzük, a szerző családjában is van pedagógus.) Miért keres egy képviselői asszisztens gyerekét tanító pedagógus negyedannyit, mint a képviselői asszisztens? Ha a bírók és az orvosok fizetésének emelésére van pénz, a tanárokéra miért nincs? Ha az országban 1945 óta béke van, a katonák, úgymond, a túlzott igénybevétel miatt, mégis jóval korábban mehetnek nyugdíjba, akkor a pedagógusok miért nem szerelhetnek le hamarabb, hisz egy zsibongó osztály sokkal idegőrlőbb egy békés erdei rakétabázisnál? Fentebb tudatosan nem kószáltunk át a magánszektorba, hogy munkaár-érték aránypárokat keressünk, végképp a kétségbeesés szélére sodorva ezzel a pedagógusokat, csak az állam, tehát a kedves olvasó adójából fizetett szakmák közül böngésztünk.

S még ha a felvetések némileg populistának tűnnek is, azért csak próbáljunk meg elgondolkodni felette: miért is? 
A problémának vannak rendszeren belüli és kívüli okai. Az egyik rendszeren belüli anomália a m. cs. és kir. világban kialakult, rendszereken átívelő nagy túlélő, a táblabér, mely kvázi hivatalnokként tekintett a pedagógusokra, a versenyhelyzet kiirtásával lehetetlenné téve az intézményvezetők számára a differenciálást. Ezen a környéken azonban csak a források elosztásának igazságtalanságára kereshetjük a választ, a források nagyságára nem.

A szocialista tervgazdaság beárazta a tanítókat, a rendszerben logikát nem érdemes keresni, tiltakozni nemigen lehetett ellene, ha a tanerő nem akarta pedellusként végezni. A rendszerváltás óta azonban az állam a pedagógusbérek problémájához épp olyan vétkes hanyagsággal állt hozzá, mint a szintén napjainkban eszkalálódó romaproblémához. A mindenkori oktatási miniszterek elismerték, hogy alacsonyak a tanárbérek, a mindenkori pénzügyminiszterek és/vagy miniszterelnökök meg elmondták, hogy igen, amint a fontos infrastrukturális problémákat, a nagy ellátórendszerek átalakítását (a sor tetszőlegesen folytatható) megoldották, sor kerül a pedagógusbérek emelésére is. Sohanapján kiskedden.

S bár a szakszervezetek és a kormány képviselői közti tárgyalások csak jövő kedden kezdődnek, az eddigi politikai nyilatkozatokból úgy tetszik, ha több fizetést akarnak, a tanárok számára csak az „orvosi út” marad. Ha egy hétre vagy hosszabb időre – horribile dictu 20 napra, amíg a szülők szabadsága elfogy – letennék a krétát, a kormányzat kénytelen lenne komolyan venni a követeléseiket. Addig marad a „nincspénz”-mantra.

36 hozzászólás

Címkék: oktatás iskola tanár pedagógus tanító pedagógusbérek Peter Kazimír Dusan Caplovic tanárbérek

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr514820763

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Focistának nem kellett Orbán, ezért lett joghallgató 2012.10.05. 16:38:15

Se a magyar, se a történelem, se a matek, se a fizika nem ment neki, így se bölcsésznek, se tudósnak nem volt jó – árulta el a Policitynek adott interjújában a miniszterelnök. Bár gőze nem volt, mit csinál egy jogász – ezt is ő mondta ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szivar 2012.10.05. 15:48:57

Komolyan veszik. Csak éppen nagy ívben leszarják, mint annyi mást is ezen világon belül. Nekik megvan a mindennapi be- és kitevő, a többi lényegtelen.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.10.05. 16:17:24

A pedagógus munkája hosszabb távra szól, ezért kevésbé veszi észre a társadalom, ha kevesebb pénz jut az oktatásra. Senki sem kéri számon, ha most csökken az oktatás színvonala, hiszen az elsős kisdiákok még legalább 10 évig tanulnak...

vackor1 2012.10.05. 16:34:17

Demagóg leszek:

ha holnaptól nem "dolgoznának" a politikusok, azt nem tudom - mert azért bizonyos dolgokat csak kell vezetni - , hogy észrevennénk-e,

ha holnaptól a "sztár" és nagyon-nagyon jól megfizetett - a teljesítményhez képest pedig még csak arányszámot se tudnék mondani - focistáink nem szaladgálnának tovább , azt pl. észre sem venném.

Azonban ha holnaptól az alig-alig valamicske pénzt kapó - direkt nem írom, hogy megfizetett - pedagógusaink és ápolóink nem dolgoznának, vajon mi történne??

Gondolkozni az luxus "ott fent" ?

JimGilmoure 2012.10.05. 16:54:44

Jó pár éve kikiáltották a közalkalmazottakat, köztisztviselőket - a tanár, pedagógu is az! - első számú közellenségnek, meg hogy túl sokan vannak, jó fizetésért nem dolgoznak semmit.
Sajnos az én alapbérem például ha jövőre megvalósul a minimálbér emelés, alatta vagy pariban lesz a minimálbérrel.
Ezért hajszolnak minket, hetente, havonta szemléletváltás, jogszabályváltozás.
És kussolni kell, mert nem lehet visszaszólni az adócsaló vállakozó apukának, vagy a kábeltolvaj bandát vezető "vállakozónak, vagy a felettesnek, mert secperc kirúgnak.
Mi nem tehetjük meg azt, mint a jobb vállakozók, hogy az adót, járulékokat csak esedékességük napján fizessük be, addig még forgatva a pénzt, mert kézhez sem kapjuk, eleve levonják.
Túlórapénz nincs, ha tudod, lecsúsztathatod, de nem fog menni, legfeljebb, ha megbetegszik vagy nyugdíjba megy valaki.
A szabadságot nem váltják meg.
Ruhapénz, 13. havi, jutalom már rég nincs.
A cafetériát ügyesen megoldották, hogy csak 5000 Ft-t ehess meg havonta, a többi mehet a hozzá nem férhető nyugdíjszámlákra, ami majd, ha megéred, és még meglesz, akkor...
Ja, nincs Széchenyi kártya sem.
Semmi sincs.

És tényleg, mi lesz, ha az utolsó orvos is elmegy, magával vive az ápolónőt is, és a tanár, a köztisztviselő meg éhenhal?

(A minisztériumokban persze van minden, csak ugye mostani felfogás szerint Budapest határában elfogy az ország, a vidék le van...)

És van új olimpiai székház, meg több futballlíga, mint Angliában.

JimGilmoure 2012.10.05. 16:55:46

Elnézést kérek a sújtóhibákért, gyorsan, dühből írtam. :(

Blogger Géza 2012.10.05. 17:03:57

Ekkora rinyálás pár hónapi csúszás miatt... pfff...

s 2012.10.05. 17:05:06

Itt rögtön két probléma is van, egy kissé összemosva. Tisztázzuk akkor ezeket sorban.

1.) Nincs pénz. Azért, mert rettenetesen el van baszva minden, ezt tudjuk. Ám ebből még nem jön ki, hogy későbben ne lehetne, de itt sajnos túlzott elvárások vannak megfogalmazva matolcsyék felé. Ezek nem képesek egy hónapra előre gondolkozni, hogyan lehetne feltételezni, hogy évekre, évtizedekre előre képesek volnának. Ha akarnák, sem tudnák ezt a problémát megoldani az intellektuális erejük fogyatékosságai miatt.

2.) Itt érkeztünk el a másik problémához. Nevezetesen ahhoz, hogy az oktatás gyenge színvonalon tartása a hatalmi elit érdeke is egyben. Egy képzett, tájékozott, önmagát szervezni képes értelmiségi réteg megléte az ilyen fajta politikai réteg halálát jelentené. (Szeretném azt gondolni, hogy csak képletesen, de azért titkon azt remélem, hogy valójában is.)

Összegzésképpen kijelenthetjük: ma Magyarországon hazaárulás folyik. Nem csak a mai, itt élő embereket pusztítják szándékosan és folyamatosan, hanem a jövő generációk esélyeit is rombolják arra, hogy értelmes munkával megteremthessék viszonylagos anyagi függetlenségüket, már amennyiben elfogadjuk azt a tényt, hogy a tudás a jobb jövő megteremtésének a záloga, anélkül sem egyén, sem társadalom nem boldogulhat. A tudás hatalom. Ki ne tudná ezt jobban a ma hatalmon lévő ostobáknál, és kinek nem szabadna leginkább szem elől téveszteni, mint az alattvalónak szánt, de azért a tudást a még itt-ott megőrzőktől felcsipegető leendő értelmiségnek. Tanulj, hogy legyen igazi esélyed megdönteni a téged elnyomni akarók uralmát.

kewcheg 2012.10.05. 17:13:46

A világ minden normális országában van pénz a tanárokra.fel sem merül hogy szegénysorban éljen akárcsak egy elemi iskolai tanító is Németországban,Japánban,vagy az USA-ban.Mekkora aljadék geciség kell ahhoz- és ez vonatkozik minden elmúlt évtizedekbeli vezetésre- hogy cinikusan tudomásul vegyék,hogy a jövő generációját nevelők munka mellett nélkülözzenek!!! Ez akkora nettó faszság, hogy már akkor miért nem mondják akkor azt,hogy nem is kell tanár.Vagy orvos.

JimGilmoure 2012.10.05. 17:24:55

Blogger Géza: 6 éve nem kaptam fizetésemelést. Ha csak annyival emeltek volna, amennyivel minden évben a nyugdíjakat, máris + 35-40 %-al több bérem lenne. És, mint írtam, ami egy vállalkozónál nettó, az egy közalkalmazottnál bruttó, kb. ennyi a bérezési különbség.

s 2012.10.05. 17:40:07

@Blogger Géza: gézám, pl. a te taníttatásodra fordított minden pénz elveszett, meg nem térülő befektetés. Már meg ne haragudj, hogy ezt így kerek perec kimondom, de hát ez az igazság. Ezen az alapon nyilván lehetne vitatni a tanároknak adott bármilyen fizetést, de legyünk azért teljesen megnyugodva abban, hogy a hülyeség nem ennyire elterjedt általában kicsiny hazánkban. Hogy mit hoz a holnap, az persze kérdés, de azért reménykedjünk.

kela-bá 2012.10.05. 18:32:56

" Nincs pénz , nincs pénz" Ez a blog címe. Azt mondják van csak nem jól van elosztva. Miért ? Mert szemét világ van, aminek demokrácia a fedőneve. No meg , piacgazdaság, verseny, az áruk szabad áramlása, kapitalizmus, kizsákmányolás, globalizáció, meg amit akartok. Azt mondják. Nem igaz ? További szép estét !

kela-bá 2012.10.05. 18:48:16

@vackor1: Igaza van !
Ehhez még azt tenném, hogyha a paraszt nem termelne mi lenne ?

Azt mondják a "számok" hogy a mezőgazdaság a nemzeti jövedelemnek csekély hányada. Igaz, de ha nem lenne mit ennünk, azaz nem lenne üzemanyagunk,hogy működne a többi ???

Nem volt itt oly nagy gond a "tankok felügyelete alatt" - persze nem volt jó hogy itt voltak! Elmentek, és most jobb lett ? Más lett, de nem jobb .Mások lettek a "főnökeink" . Érdekes sajtótájékoztató az EU-ból:
Youtube Európai Krízis - Ki mozgatja a madzagokat ? Szinte hihetetlen, hogy ezt ott hangzott el.

Wise Lady · http://www.wiselady.hu/ 2012.10.05. 18:52:58

Csak érdekességként közlöm, hogy az én bérem tanárként nemhogy nem nőtt, hanem az utóbbi években nominálértékben is jelentősen csökkent, legalább 20 %-kal. A reálértékről nem is beszélve. Elsőként megvonták az informatikai és a nyelvpótlékomat, azután 20 %-kal megemelték a kötelező óraszámom, így pont ennyi túlóradíjtól búcsúzhattam. Megvonták az étkezési hozzájárulást és a szakkönyvvásárlási támogatást. A tavalyi évben pedig eltörölték az évi 70000 Ft-os kafeteriámat is.
Az idén a minden év elején járó 1 db (!!!) kék színű tollat és 1 db tanári zsebkönyvet sem kaptam meg, már nem jár, nem futotta erre az önkormányzatnak.
Ezen vajon hány %-os emelés segítene, csak h

Kombi 2012.10.05. 19:10:15

Én egyébként javasolnám a reklámok, hirdetések megadóztatását a pedagógusok béremelésének elhalasztása helyett és egyúttal a közvetlen tv csatorna választás bevezetését. Csak konkrét csatornák után lehetne kábel tv díjat kérni, csomagok után nem. Szerintem hamarosan megjavulnának a tv műsorok, kevesebb csatorna maradna, új filmekkel és alacsonyabb díjjal.

unionista (törölt) 2012.10.05. 19:38:34

ebbe az oktatási rendszerbe nem is kell több pénzt belerakni. magyarország céljaihoz sincs többre szükség. a magyarok többsége feudális balkánt szeretne. ahhoz mégis miért kellene európai oktatás? el kell menni az országból, vagy lehet krumplit kapálni. reálisan ezek az alternatívák.

unionista (törölt) 2012.10.05. 19:38:58

ebbe az oktatási rendszerbe nem is kell több pénzt belerakni. magyarország céljaihoz sincs többre szükség. a magyarok többsége feudális balkánt szeretne. ahhoz mégis miért kellene európai oktatás? el kell menni az országból, vagy lehet krumplit kapálni. reálisan ezek az alternatívák.

unionista (törölt) 2012.10.05. 19:39:13

ebbe az oktatási rendszerbe nem is kell több pénzt belerakni. magyarország céljaihoz sincs többre szükség. a magyarok többsége feudális balkánt szeretne. ahhoz mégis miért kellene európai oktatás? el kell menni az országból, vagy lehet krumplit kapálni. reálisan ezek az alternatívák.

Pszt! 2012.10.05. 19:42:49

A pedagógusok 90%-a fideszes. Ideje, hogy megtanulják mi az a szopóálarc!

rinpocse33 2012.10.05. 19:43:36

"Ekkora rinyálás pár hónapi csúszás miatt... pfff..."
Ez a mondat tökéletesen kifejezi, a véleményeteket a tanárokról. Tökéletes politikai hitvallás. Legalább nem lesznek illúzióink. A többségnek eddig sem volt.
Majd ha meg szavazni kell menni, ne sírjatok pfff...
Mert nekünk lesz annyi eszünk, hogy regisztrálni fogunk.
Ja, egyébként 4 milliárd forint van Sapientia egyetemre....
Kell a határon túli szavazat.
A magyarországi tanárok fizetésére nincs. Tudatos megosztó, nemzetvesztők vagytok!

unionista (törölt) 2012.10.05. 19:44:27

@kewcheg:
magyarország nem része a civilizált világnak. budapest nincs fent a világ kulturális térképén. ezért nem relevánsak ezek az összehasonlítások. magyarország egy feudális balkán ország ("uruszág"). ennek megfelelően bulgáriához, romániához, szerbiához kellene mérni.

unionista (törölt) 2012.10.05. 19:48:49

@s:
nem nagyon olvastam még 1 épkézláb javaslatot az úgynevezett pedagógus szakmától, hogy az oktatás színvonala miként emelhető fel. erre azt szokták mondani, hogy nem az ő dolguk. hanem a minisztériumé. itt kezdődik a probléma. jó esetben helyi kísérletezgetés folyik. ez nem egy szakma. ez egy segédmunkás csapat. és ehhez a bérszint jár. lehetne ezen változtatni. de a pedagógusok se nagyon akarnak. és a magyar választók többsége sem.

hirokin 2012.10.05. 19:50:22

Amíg a tanárok olyan nyuszik, hogy nem állnak ki magukért és nem fognak egy országos átfogó pedagógus sztrájkba, addig nem lesz béremelés. Mit csinál a szakszervezet?

Yakk 2012.10.05. 20:00:00

Hát igen. Ennek a mai Matótócsicsomagnak ez a legaljasabb része, h. a pedagógusokat szívatják. Az oktatás lenne az egyetlen út, hogy ez a szerencsétlen ország jusson valamire. Korea vagy Japán, vagy Finnország elég jó példát szolgáltatott, hogy milyen gazdasági növekedéshez lehet jutni, pár évtized alatt a fejlett oktatással. A mi helytartóinknak persze nem célja, hogy itt emelkedjen az életszínvonal...

rinpocse33 2012.10.05. 20:00:27

Nagy valószínűséggel téged segédmunkások tanítottak a magyar nyelvre! Magyarország nevét nagy betűvel kezdjük, valamint a mondatok elejével is így járunk el.

"nem nagyon olvastam még 1 épkézláb javaslatot az úgynevezett pedagógus szakmától, hogy az oktatás színvonala miként emelhető fel."
Mert nem olvasod a pedagógusoknak szánt szakirodalmakat:
www.ofi.hu/tudastar/uj-pedagogiai-szemle
"ez nem egy szakma. ez egy segédmunkás csapat. és ehhez a bérszint jár."
Tarts meg egy órát! Aztán szövegelj!

Yakk 2012.10.05. 20:04:11

@unionista: A felemelkedésnek itt bizony a pénz az alapja. Amíg kevés pénz van és nincs a rendszerben valami minőségkövetelmény (ezen változtatott volna az életpályamodell) addig csak azok mennek pedagógusnak, akik vagy fanatikusok (de ők majd kiégnek pár év alatt) vagy eleve alkalmatlanok minden ennél jövedelmezőbb szakmára. Magyarán a társadalom eleve a leggázabb rétegére bízza saját utódainak nevélését. Ennél nagyobb abszurditást nehéz elképzelni.

Kendaq Pendragon 2012.10.05. 20:11:45

@Wise Lady: Nálunk kicsit jobb a helyzet, bár eszközszükségletet
nem támogattak. Amúgy tavaly kint volt évnyitón az alpolgármester, és az volt a legnagyobb problmája, hogy a gyerekek miért nem énekli a himnusz. Eszembe jutott drága Szabó Dezső...a történelem újra és újra ismétli önmagát.

@Pszt!: Azt se kapunk, premierbe kell nyomni. :(

@JimGilmoure@unionista: a miniszer (nevéből eredően) és a pedagógus (a szakma történetétből eredően) szolga, egyik elfelejti, a másik minden nap átéli. Tavaly évben egy híres/hírhedt fideszes politikus bukott fia került iskolánkba magántanulói státuszba. Töritanárként előre tartottam egy kicsit, mert épp töriből bukott. Lepődjetek meg: egyszer sem találkoztam vele, olyan volt mint Colombo felesége. Mindenki róla beszélt, ő semmilyen vizsgán nem jelent meg, állítólag telefonon is alig lehetett elérni. Idén már kiíratkozott(?). Most mondjátok meg, mi értelme volt ennek?
Igaz, a papa is úgy kapott nyelvvizsgát, lett diplomája, hogy... az alma biztos az övé, még 20 évesen is valaki 11. osztályos...

nyehehe 2012.10.05. 20:12:04

Megoldás: fogadjunk örökbe egy tanárt. (én legalábbis igyekszem segíteni nekik)
Ha a dokiknak megy a csúszópénz, akkor a tanárnak miért nem? Szívből sajnálom a saját ismerőseimet, akik leragadtak ennél a hivatásnál. Egy iskolaigazgató 200ezer körül visz haza. A háta mögött 100 beosztottal, és 500 gyerekkel. Bármilyen más vállalkozó, akinek csak 2-3 embere van, ennél többet keres. Egy szaktanár meg csak 100-120 között keres. Vicc.

rinpocse33 2012.10.05. 20:12:41

@Yakk: Lehet, hogy így van.
@unionista: hozzászólása alapján vélelmezhető.
De! Nem biztos.
Én inkább úgy közelíteném meg, hogy a tanításhoz más kompetenciák (is) szükségesek, mint egyéb területeken. Nem vagyunk egyformák. Ki erre alkalmas, ki arra. Láttam én már mérnököt nyögdécselni a katedrán, és Láttam tanárt a versenyszférában it rendszert fejleszteni. Nem tudom eldönteni mi az igazság. Azt tudom viszont, hogy nem szabad demagóg csúsztatónak lenni.

unionista (törölt) 2012.10.05. 20:28:33

@rinpocse33:
egyetlen az iskolarendszer lényegét érintő közjogi javaslatot kellene mondani, amitől az oktatás színvonalának emelkedése várható. és ami közgazdasági értelemben is megalapozott. egy ilyen javaslatot kellene mondanod, ami a magyar pedagógus társadalomtól az elmúlt 25 évben érkezett.

magyar iskolarendszer európában a 4,6,8 osztályos gimnáziumokkal, a szakképzés intézményrendszerének szerteágazó és ellenőrizetlen formáival szinte egyedülálló módon teljesen szétzilált. évente változnak a nevelési elvek, a támogatási formák. újabban az intézmény fenntartói is kiszámíthatatlan módon cserélődnek. ami a magyar oktatási rendszerben zajlik az egy tökéletes abszurditás. ilyen egyetlen ágazatban nincs. és ez azért lehetséges, mert a pedagógus társadalomból hiányzik minimális a szakmaiság.

unionista (törölt) 2012.10.05. 20:37:14

@Yakk:
nem az a kérdés, hogy az oktatáshoz több pénz kell, vagy sem. mert nyilván több kellene. hanem az, hogy mihez kell a pénz? mihez? olyan a világban nincs, hogy kiáll egy csoport és azt mondja: a dolgozók bérét emeljék meg csak úgy. ez nevetséges és szánalmas. ez abszurd.

wayoutwest 2012.10.05. 20:44:17

@hirokin: Mit csinál a szakszervezet? Ha működne! Már a módszerváltás óta nem létezik a dolgozók érdekeit védő szervezet mely érdemben kiállna a értünk. Sajnos nem alakult ki nálunk ennek a kultúrája! Azokat a szakszervezeti vezetőket akiket meg lehet venni megveszik akiket nem azokat ellehetetlenítik! A maradék pedig magától impotens!

mizrolist 2012.10.05. 21:35:53

@Blogger Géza: szerintem nézz utána, mit jelentett az az új modell. Magasabb fizetés mellett több munkát. A jelek szerint a több munkát megkapják a nyakukba a pedagógusok 2013. szeptember 1-től, a fizetés rendezését meg nem... Mivel még Hoffmann Rózsa szerint is a kettő csak egyszerre vezethető be, nem csodálom, hogy az összes pedagógus szakszervezet kiborult.

balambher 2012.10.05. 22:13:33

@unionista: Kedveském, nagyon kevered a szezont a fazonnal. Az, hogy az oktatási rendszer olyan, amilyen, az nem a pedagógusoknak köszönhető, hanem a mindenkori oktatáspolitikának. Nem a pedagógusok zártak be, vontak össze intézményeket, nem ők találták ki a NAT-ot, nem ők találták ki a tankönyvpiacot ilyenre, nem ők alakították a tanárképzést a mostani formájára, stb.
Egyetlen javaslattal - amit vársz - pedig nem lehet csodát tenni. Először is rengeteget kellene javítani az eszközállományon, de ami még fontosabb, a társadalomban kéne szemléletet váltani, mert amíg ez én időmben még a szülő partnerének tekintette a tanárt a gyermeke nevelésében, ma ellenfelet lát benne, aki az ő okos és tökéletes drága gyermekét elrontja. Így elég nehéz bármit is tenni.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2012.10.06. 01:15:42

A politika még azt sem látta át idáig, hogy az oktatás is egy nagy rendszer, ha tetszik ellátórendszer is: elvben az országot látja el tudással, fenntartja, újratermeli. Egy szimpla bérrendezés kevés lenne a minőség javításához, de még az életpályamodell is. Először is a rendszer célját kéne (társadalmi vitával) jól megfogni, és ezt egyedül a tanárok nem fogják tudni meghatározni.

s 2012.10.08. 11:50:11

@unionista: A tanárok tudnák, hogy mit kellene csinálni ahhoz, hogy itt értelmes embereket lehessen nevelni. A politikai rendszerek viszont sorban megbasszák az oktatás kialakult szerkezetét és pénzt vonnak ki folyamatosan, mert ez a legkönnyebb. Az oktatással kb. ugyanaz a probléma, ami a gazdasággal: folyton alakítgatni akarják, ahelyett, hogy hagynának érvényesülni egy kialakult szisztémát. Egyébként nagyrészt nem értek egyet azzal amit állítasz. Ez nem egy "segédmunkás csapat". Annak látod, mert annak akarják láttatni. Az oktatásba történő befektetés többszörösen térül meg a jövőben, ezen kár is vitatkozni, mert ez tény.

s 2012.10.08. 12:02:11

@Yakk: "csak azok mennek pedagógusnak, akik vagy fanatikusok (de ők majd kiégnek pár év alatt) vagy eleve alkalmatlanok minden ennél jövedelmezőbb szakmára"

Nem nagyon ismered szerintem ezt a társaságot. (Pedagógus társadalom) Némelyikük nagyobb jómódban él, mint amilyenben te, vagy akár csak te azt elképzelni is tudnád. Ők családos emberek, és azért nem gyakori a tanár-tanár pár. Amit keresnek, az a legtöbbük esetében csak zsebpénz. Másként nem is lehetne, mert ennyiből megélni nyilván nem lehet. A többségük meg szereti, amit csinál, mert különben nem lenne ott. Az a kis pénz nem ér annyit, hogy olyasmivel foglalkozz, amit utálsz. A pár másik fele többnyire ügyvéd, bankár, vagy cégtulaj. Nem is ez a kérdés. A kérdés az, hogy miért van egy olyan üzenete a társadalomnak, hogy a leginkább értékes dolgok - egészség, tudás - egy kibaszott kalap szart sem érnek, és ezt ki is mondják az orvosok és tanárok bérének ilyen szinten tartásával. Mert azért önérzet is van a világon. Az OK., hogy megélsz valahogy, csak azt sérelmezed, hogy a leginkább fontos munka alig éri meg a minimálbér másfélszeresét.
süti beállítások módosítása