Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2016.05.15. 06:32

Életünk (nem?) egy algoritmus

Egy szlovákiányival, ötmillióval növekedett a 140 karakteres üzenetek megjelenítésére lehetőséget kínáló, országunkban még mindig kevéssé kultivált Twitter mikroblog felhasználóinak száma az elmúlt negyedévben, 305-ről 310 millióra. A növekedés a várakozások alatt marad, a cég 79 millió dolláros mínuszt termelt 594 millió dolláros bevétel mellet. Nem csoda, hogy részvényeik 2013-as, sokak szerint elhamarkodott tőzsdére lépésük óta történelmi mélypontra kerültek.

twitterlogo.jpeg

Szlovákiában (és, megváltoztatva a megváltoztatandókat, Magyarországon is) úgy tűnik, a közösségi média egyenlő a Facebookal. A Twitter nálunk – valószínűleg az európai és amerikai nyomáskényszer hatására – elsősorban a politikusaink nyomkodják, egyébként társadalmi-szociokulturális beágyazottságról – szemben például az Egyesült Államokkal, vagy akár at arab világgal – nem beszélhetünk. Az egyik legismertebb hazai twitterező a görögöknek nyújtandó pénzügyi segítségről folyó tárgyalások idején felkapott Peter Kažimír pénzügyminiszter, aki, látva a mikroblog hazai esélyeit, a mai napig nagyon aktívan, ám angolul tweetel.
A hazai és külföldi szaksajtóban gyakoriak a huzamosabb ideje, nem csak gazdasági értelemben vergődő, útját kereső Twitter létjogosultságával kapcsolatos elmélkedések. Vannak, akik a hashtaget népszerűvé tevő szolgáltatást már a #RIPTwitter hashtaggel temetik. Ez valószínűleg még korai, ámbár a tanácstalanságot jelzi, hogy a Facebook mintájára idén a Twitter is bevezette az algoritmikus idővonalat. Eddig a felhasználó az általa követettek üzeneteit időrendi sorrendben böngészhette, újabban a cég, a felhasználó által fogyasztott – követelt, kedvelt, retweetelt, idézett – tartalmak függvényében próbálja kitalálni, mi lehet az, ami érdekelheti a felhasználót. Ugyanezt, más formában és érdekek mentén a virtuálisvalóság-piac Facebook melletti globális társuralkodója, a Google is műveli. A cégek személyes döntést és választási lehetőséget szinte kiiktató gyakorlatának alapfeltevése, hogy értékes, ne pedig a felhasználó számára érdektelen tartalmakat toljanak az arcába, még akár felhasználóbarátnak is nevezhető. A cégek (talán?) nem tiltják meg számunkra annak lehetőségét, hogy például a „hoki-vb 2016” keresőkifejezésre kiadott mint a 357 ezer találatot végigkattintgassuk, akár a 248. oldalon találva meg a számunkra fontos tartalmat, de ezt kevesen teszik meg; vagy – a Facebook és most már a Twitter esetében is – lehetőségünk van rá, hogy a bennünket valósan érdeklő ismerőseink vagy oldalak adatlapját „kézzel” meglátogassuk, de azt, hogy alapból mit kapunk az arcunkba, amikor telefonon rácuppanunk valamelyik közösségi oldalra, már nem mi, hanem a bennünket aprólékosan elemző, arcszerkezetünket, szemüvegmárkánkat, hajunk, szemünk színét, családtagjainkat, autónkat, szexuális preferenciáinkat, kedvenc zenekarunkat, tegnapi vacsoránkat, közlekedési útvonalainkat, barátainkkal és üzletfeleinkkel folytatott kommunikációnkat, a gyerekünk óvodai csoportját stb. ismerő óriáscégek határozzák meg. Ha a kedves olvasó visszagondol a március 5-ei parlamenti választások előtti közösségimédia-reprezentációjára, arra kell rájönnie, hogy a politikai preferenciáihoz legközelebb álló tartalmak felülreprezentált mennyiségben jutottak el hozzá, más oldalak véleményét jóval kisebb mértékben, gyakran csak fizetett hirdetések formájában ismerhette meg, amelyeknek muszáj volt elérni őt. A globális közösségimédia-világcégek azt szeretnék, hogy minél többet időzzünk birodalmukban, ehhez igyekeznek számunkra kellemes virtuális környezetet kialakítani. Ez pedig már gyakran a valóság átformálásával határos. Egy demokrata választó is felkeresheti Donald Trump oldalát, de alapból sanderses és clintonos tartalmakat kap, ezek közül is abból többet, amelyet a Facebookon már többezer tényezőt figyelembe vevő algoritmus a számára ideálisabbnak ítél. Így, ha a közösségi médián kívül egyéb tartalmakat nem fogyaszt, keresőbuborékba zárják őt, módosítva a világról alkotott képét.

A közösségi médiáról folyó, intenzív közbeszédben rendre megjelennek azok a törekvések, amelyek e keresőbuborék kipukkasztását vagy meghekkelését célozzák. Ilyen volt a magyar webkettő hajnalának ma már naiv, megmosolyogtató pillangószív-kísérlete, ma persze már ez is indusztrializált formában történik.


Az „alanyi jogon” járó webkettővel párhuzamosan erősödő, az internet demokratizáló erejébe vetett hurráoptimizmust elfelejthetjük, „puha diktatúra” ez a javából. De szerencsére a kitörési lehetőség is egyszerű: próbáljuk életünket minél inkább a valós, nem pedig a virtuális szférában élni. Első lépésként próbáljuk meg belátni, az ebédünk akkor is lehet finom, ha azt az elfogyasztás előtt nem posztoljuk ki az Instagramra. Próbálják csak ki! Na ugye!

 

szólj hozzá

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr7316768968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása