Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2012.02.23. 15:30

1309. Hajógyársirató

(Ez az írás szerdai kora du. íródott, az akkori állapotok ismeretében.)

Vidáman indult a hétfő a Komáromi járásban, a hajógyár (és itt talán indokolt lenne a nagybetűs írásmód, beleértve a névelőt is) teljes leépítést jelentett be, ami jelen esetben 300 ember elbocsátását jelenti. Megdöbbentő. Maga a tény is persze, illetve az, hogy a szocialista nehézipar egykor volt csallóközi fellegvárában ma csak egy kisebb falunyi ember dolgozik. Amikor jó Wellisch Hugó (nem erőltetném a kultúrát nagyon, de ugyanarról a jeles magyar építészről beszélünk, aki a Zsákbamacska című operettben elhangzó János legyen fenn a János-hegyen c. örökzöldben is hivatkozott földrajzi objektum csúcsán található kilátót tervezte) 1898-ben felhúzta  a mai gyár elődjének falait, 140 ember kezdte meg a munkát, 114 év elteltével bő kétszer annyi fejezheti be.


Amikor a rendszerváltás óta a komáromi iparfejlesztés gátjaként a magas telekárakat megjelölő, ebben a tudatban megnyugvó, ezért semmit sem csináló észak-komáromi városvezetés tétlensége miatt a dél-komáromiak által elhalászott Nokia 2300 dolgozó elbocsátását jelentette be – melynek egy része értelemszerűen felvidéki lesz, mivel a „fél” komáromi járás ott dolgozik –, az olvasó aránytalanságnak érezheti, hogy a szerző a 300 elbocsátása felett kesereg e hasábokon. (Persze, a banki hitel lehetősége e kézirat nyomdába küldésekor még nyitott kérdés.) Mégis, nekünk, komáromiaknak, illetve a régióbelieknek talán jobban fáj ez a háromszáz, ugyanis ha bezárna a hajógyár, akkor nemcsak azt kellene megoldani, hogy mi legyen 37 hektárnyi ipari területtel, hanem egy szimbólum omlana össze. Megkockáztatom, nincs olyan komáromi őslakos, akinek ne lenne legalább egy hajógyári rokona vagy ismerőse (e sorok írójának keresztapja ott volt inas, és onnan is ment nyugdíjba, és közben szinte végig ugyanabban a műhelyben nyomta, ezt az életérzést az én generációm bizonyosan nem fogja megismerni), és valószínűleg a betelepülők között is ritkaságszámba megy az ilyen, a legtöbbjük ugyanis éppen az iparosítással párhuzamosan költözött a városba, hagyva az ingázást másra.


A rendszerváltást megelőzően a gyár 4623 embernek adott munkát, ezzel regionális szinten is a legjelentősebb foglalkoztatók közé tartozott. (Napjaink népszerű témája a szakoktatás és az ipar egymásra hangolása. Nos, ez a hajógyárban létezett, csak nem tudták, hogy ez húsz év múlva probléma lesz. Ebben a bődületesen magas számban ugyanis a tanerők is benne voltak a hajógyári inasiskolából.) S bár már rég nem az, az évszázados mítosz még tartja magát, így, ha lehúznák a rolót, a városon és a régión olyan világvége-hangulat söpörne végig, mint a gyár 2001-es, finoman szólva is elkerülhetőnek nevezhető csődje idején. Aztán az utolsó oltsa le a villanyt...

Rövid fejszámolás után feltehetjük a kérdést, hol van az a 4323 ember? Meghaltak, nyugdíjba mentek, máshol találtak munkát, vagy munkanélküliségi statisztikai mutató lett belőlük. Mert menni nagyon nem volt hova. Hogy egy látványos példával éljünk: ha a városba a főváros felől érkezünk, az ebek harmincadjára jutott Hydrostavnak már csak a hűlt helyét találjuk, ha Érsekújvár felé távozunk, az egykori vágóhídon – melynek termékeit a helyi húsüzem dolgozta fel – legfeljebb az autónkat mosathatjuk meg. S némi túlzással, talán a rendelkezésünkre álló terjedelmet is kitöltené, ha fel kívánnánk sorolni, a két városkapu között mennyi cég zárt be, ellenben aforizmányi terjedelem is elegendő lenne az új nagyfoglalkoztatók listázására.

A kampány hevében az MKP és a Most-Híd is az eresztékeiben recsegő iparvállalat megsegítésére sietett. Ők, akik húsz éve – korábban egy pártban – ott vannak a politikai életben, akik vezették a várost, akik – együtt vagy külön, de a komáromi kötődésű embereik mindenképp – háromszor voltak kormányon, így minden eszközük meglett volna ahhoz, hogy még a sírásó brigád érkezése előtt segítsenek a cégen, most hirtelen észrevették, hogy baj van. Ehhez a teljesítményhez csak gratulálni tudunk...

Ha a Nokiában és a hajógyárban is megvalósulnak a tervezett leépítések, az jócskán meg fogja dobni a januárban 18,64 százalékos munkanélküliséget (részletes adatok ezen a munkahivatali linken, érdemes tanulmányozni, és megnézni, hogy délen mi a helyzet) – ami még mindig „csak” a fele az elképzelhetetlenül és élhetetlenül magas, 36 százalékos rimaszombati járásbelinek –, és alaposan feladja a leckét az önnön sorsáért aggódó választónak. Ha ugyanis arra akar szavazni, aki munkát ígér, legalább 26 választása van. Ha viszont arra, aki reálisan munkahelyeket teremtett Dél-Szlovákiában, akkor nehéz helyzetbe kerül.

------------------------------

Egy olvasóm, aki a másik helyen olvasta a fentieket, hozzám képest túl balosnak találta. Nos, nem, nem ez a szerző "Somogyi-fordulata", és még véletlenül sem a múlt rendszert, és vele a túlfoglalkoztatást sírjuk vissza, de azért a szülőföldön maradás is könnyen bulshitté olvasódik a munkanélküliségi statisztikák fényében, különösen, ha a kor és végzettség szerinti bontást tartalmazó tabellákat is végigböngésszük. Tegyétek meg, érdekes, érdemes.

És persze a hajógyárnak sok hajót, bőven csörgedező megrendeléseket kívánunk a jövőben is, régiónk érdekében.

1 hozzászólás

Címkék: nokia komárom leépítés munkanélküliség mkp hajógyár most híd

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr64185982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aeidennis 2012.02.24. 16:27:22

Kár lenne ezért a gyárért. Rengeteg kultúrtörténeti érdekesség kapcsolódik hozzá. Tavaly meg is látogattuk.

dunaiszigetek.blogspot.com/2011/02/komarom-gyumolcsoskertje-erzsebet.html
süti beállítások módosítása