Egymástól függetlenül két új rendészeti testület felállítását kezdeményezték, illetve támogatták a napokban politikusok. Ľubomír Galko (SaS) volt védelmi miniszter a „diákokra lövöldözés” néven hírhedté vált ügy kapcsán kezdeményezte a belügyminisztérium belső ellenőrzési osztályának kivonását a belügy hatásköréből, és egy független, a fegyveres testületek tagjainak bűnügyet kivizsgáló szerv létrehozását. A (kirakatba azért gyakran nem tehető) Volt Hírszerző Tisztek Szövetsége pedig az elmúlt időszak lehallgatási botrányaira reagálva egy független, lehallgatásokat végző testület gondolatával állt elő, amelyet több, jellemzően ellenzéki politikus támogatott, a kormányoldalt valahogy nem mozgatta meg.
Mindkét javaslat tartalmaz megfontolandó elemeket, és egyik indítvány kiötlője sem találta fel a spanyolviaszt, azonban ahhoz, hogy akármelyik működőképes legyen, komolyabb, rendszerszintű változtatásokra lenne szükség, mivel az elmúlt két-három kormány idején fokozatosan leépítették a katonai és rendvédelmi szervek körében történt bűnelkövetést vizsgáló speciális testületeket. Az első Fico-kormány idején bizonyos Štefan Harabin igazságügyi miniszter felszámolta a katonai bíróságokat. Ez egy folyamat végállomása volt, előbb kivonták a hatáskörük alól az összes fegyveres testületet, a hadsereget kivéve, majd azt mondták, az alig 20 ezer fős hadseregre, ahol egyébként is alacsonyabb a bűnelkövetési ráta, mint egy azonos nagyságú településen, nem kell bírósági rendszert fenntartani. A katonai ügyészségek ezt túlélték, azokat a Radičová-kormány idején számolták fel. Így a kétes ügyeket minden fegyveres testület most saját hatáskörében vizsgálja ki, aztán csodálkozunk, ha ez a vizsgálat olykor részrehajlónak tűnik…
A „nagy nemzeti fül” ötlete sem új keletű. A lehallgatásokat jelenleg a Szlovák Információs Szolgálat végzi az összes, erre jogosult testület számára. Magyarországon a jogosult szervek a lehallgatásokat nem önállóan végzik, hanem a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál „rendelik meg”, amely aztán, anélkül, hogy különösebben mélyre ásna az ügyben, elvégzi a műszaki munkát, és leadja a kért hanganyagot.
A fegyveres testületek körében elkövetett bűnesetek vizsgálata, és a lehallgatások szabályozása terén is számos ellenőrző mechanizmus működik már. Először ezekkel kellene megpróbálni élni, s ha itt minden lépés kudarcot vallott, csak akkor hozni létre két újabb sóhivatalt. Ne gondoljuk azonban, hogy ha létrejönne akár az egyik, akár a másik hivatal, akkor attól egycsapásra számottevő változás állna be ezen a területen. Valószínűleg az történne, hogy a Smer kinevezné az emberét a hivatal élére, és minden maradna a régiben, ahogy az Szlovákiában szokás.