Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2013.08.04. 23:59

1500. Telepviszonyok és „megoldások“

Egyszerre látott napvilágot az a hír, hogy a belügyminisztérium belső vizsgálata arányosnak találta a szepsi romatelepen történt rendőri erő alkalmazását, és hogy egy Nagymihály melletti romatelepen figyelmeztető lövésekkel kellett megakadályozni egy „kétmenetes“ tömegverekedést, amelybe előbb 70, majd 80 helyi lakos kapcsolódott be.

romatelep_nagyida.jpgA szepsi akció kapcsán több fővárosi aktivista kifogásolta annak eltúlzott jellegét. Bennük, és a belügyminisztérium belső ellenőrzési osztályában egy a közös: szegregált romatelepet valószínűleg csak a tévéhíradóban láttak, vagy ha láttak is, valószínűleg soha nem éltek ott (ahogy egyébként e sorok írója sem). Azt, hogy egy rendőri fellépés arányos vagy aránytalan volt-e, mindig jól fűtött irodákban, íróasztalra tett gőzölgő kávé mellett döntik el, és mindig utólag, általában olyan, nyugdíjkorhatárhoz közeli rendőrségi tisztségviselők, akik nem, vagy már túl régen tapasztalták meg, milyen is az, amikor a karhatalom képviselőjét baltával, botokkal, palackokkal, kövekkel fenyegeti 70-80 felbőszült állampolgár. És itt szándékosan nem péró/gettólakót írtunk. Egyrészt mert a halmozottan hátrányos helyzet őket sem menti fel a törvények betartása alól. Másrészt pedig, a politikailag korrekt beszédmód kényes betartására ügyelve gyakran még a hatóság képviselői sem merik kijelenteni, hogy a szegregált romatelepeken felhalmozódó szociális, egészségügyi és oktatási problémák egyben komoly rendészeti kihívássá kumulálódnak. És mindig lesznek, akik bármilyen, romák elleni rendőri fellépés kapcsán rasszizmust fognak kiáltani, a fellépés jogosultságától vagy jogosulatlanságától függetlenül. Pedig az, aki ellenszegül a rendőri intézkedésnek, ennek megfelelő válaszlépésre számíthat, aki nem hiszi, a következő közúti ellenőrzés során a jogosítvány-forgalmi helyett próbáljon egy bunkósbotot előrántani.
A szepsi és a nagymihályi eset is megmutatta, hogy a rendőrszakközépben tanított, hagyományos kommunikációs és rendfenntartó stratégiák (felszólítás a jogsértő cselekmény abbahagyására, adatrögzítés, előállítás stb.) érvényessége a romatelepek határainál véget ér. Jön a rendőri csapaterő alkalmazása, ez pedig ritkán ér véget személyi sérülés nélkül.

Az a baj, hogy a szegregált romatelepeken fellépő problémákra jelenleg ez az állam majdnem egyedüli válasza. A karhatalmi fellépés látványos, a többségi társadalom nagy része számára elfogadható válasz, aztán a pajzsos embereket elviszi a rendőrbusz, a problémák pedig ott maradnak a gettóban. Ezek megoldása túl drága lenne az államhatalom számára, így mindegyik kormányzat csak abban bízik, hogy a problémák nem az ő hivatali ideje alatt fognak annyira elhatalmasodni, hogy az állami monopóliummá tett hivatalos erőszak alkalmazásával ránézésre ne legyenek megoldhatóak.

2 hozzászólás

Címkék: rendőrség roma romák gettó szegregáció romatelep péró

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr915426063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fiala-Butora János 2013.08.05. 22:10:55

A többivel egyetértek, de álljunk azért meg egy kicsit annál, mit kifogásolt a sok "fővárosi" aktivista (biztos nem olvastam el mindent, de ebben a konkrét esetben a Poradna pre obcianske a ludske prava szerepelt a sajtóban, ők írtak a Sme-be is kommentárt, a sértett romák képviseletét is ők látják el, stb. úgyhogy az ő véleményükkel foglalkozom most. Ők kassaiak, ott van az irodájuk, és romatelepen elég gyakran megfordulnak.)

Szóval: nem azt, hogy jogos volt-e a rendőri fellépés - azt ugyanis ők nem tudják eldönteni. Arról csak azt mondták, hogy jogos aggályok (opravnene pochybnosti) merültek fel vele kapcsolatban. Amiről viszont minden kétséget kizáróan el lehet dönteni, hogy emberi jogokat sértett, az a belügyminisztériumi vizsgálat volt. Ezt innen az óceán túlpartjáról is el tudom dönteni, három dolog alapján: 1. a vizsgáló szerv nem független az elkövetőktól (ez régi dolog, több kritika érte már ez miatt az országot), 2. nem hallgatták meg a sértetteket, 3. nem készítettek a rendőrök felvételt az esetről, ami a feladatuk lett volna, és ez lett volna a perdöntő bizonyíték a vizsgálat során (természetesen akár pro, akár kontra).

A kivizsgálási kötelezettségnek a strasbourgi Bíróság által felállított 5 feltételéből ezzel 3-at megsértett az állam (függetlenség, hatékonyság, nyilvánosság), ha eléjük kerül az ügy úgy el fogják kaszálni Szlovákiát hogy csak na - a strasbourgi íróasztal mellől. Mert ez teljesen független attól, hogy egyébként mennyire nehéz a rendőröknek, és milyen rosszak a körülmények egy roma telepen.

Zsolt Gyula Balogh 2013.11.18. 05:04:39

Hagy meséljek el egy törtênetet. Ên jó magam ês az apàm magyar(roma) àllamporgàrsàgúak vagyunk. Itt élünk Nyíregyhàza közelében. Tundi illik, hogy mi mind a ketten tollfelvàsàrlàssal foglalkozunk. 2013.10.10.-ên dél. 1 és 2óra között szlovàkia Michalovce(Nagy Mihàly) romatelepén dolgoztunk. Bementünk a mikrofont fölkapcsolva és bejàrtuk az egész têrséget, amikor a romatelep közepén egy polgàr felböszült ês dühös lett , azêrt mert hangos volt a mikrofon. Én a kocsiba ülve lassan hajtottam, az apukàm pedig a kocsi mellett sêtàlt és vàsàrolt tollat. A felböszült polgàrnak annak ellenére, hogy lehalkitottuk a mikrofont a kocsink ablakàt kezdte erösen ütlegelni. Próbàltuk csititani nyugtatni de nemsok sikerrel, annàl inkàbb dühösebb lett és megkerülve a kocsit az apukàmnak rohant ököllel. Ebben a pillanatban én gondolkozàs nélkül kiszàltam a kocsiból hogy megvédjem az apàm, de sajnos ez nagy hiba volt mert akkora màr a polgàr hivta a baràtait és màspdperceken belül több tucat ember sereglet elênk, rànk. Apu abban a pillanatban eröszakosan betett engem a kocsiba ês azt mondta h hajtsak el a kocsival. Igy probàlt engem megvédeni. Sajnos màr neki nemvolt ideje beszàlni a kocsiba de egyêbkênt sem volt szàndékàba csak az h engem mentsen. Abban a helyzetben pillanatban én ugy làttam jónak hogy kihajtok a kocsival a romatelep elejere, mert tudtam h a kocsit összefogjàk törni mivel màr amugyis kövekkel dobàltàk ugy gondoltam h ha összetörik nem jutunk haza nem jutunk onnan ki. Gondoltam gyorsan kihajtok a kocsival, azutàn vissza sietek apuért hogy megvêdjem. Úgyis tettem, àm a telepröl kifele menet màr egy lapàttal vàrt egy férfi ês ràvàgott vele a kocsi szélvédöjére ami ripityàra repedt, nemsok hiànyzott, hogy a szilànkok ràm hulljanak. Az eset utàn még sikerült pàr métert kifele mennem a kocsival, majd megàltam, kiszàltam hogy visszamenjek apuêrt. Addigra màr az egêsz romatelep ott volt, apu töllem kb 100méterre lehetett de a sok embertöl nem làttam. Nem tudtam hogy életben van-e még, senkinek nem kívànom ezt az érzést amit akkor àtéltem. Felemelt kezekkel elindultam apuért, megindultak nekem felé futva kb 200 férfi ember lapàtokkal botokkal,én hiàba tartottam fel a kezem hogy nem akarom öket bàntani, kiabàltam hogy aput ne bàntsàk de mind ez hiàba volt. Ütlegeltek engem ahol csak értek, ês én nemhogy vissza ütni, mêg védekezni.sem mertem, mert aput féltettem. Ez tartott nêhàny percig amikor egyszer csak az út melletti füben talàltam magam a földön, de még ott is rúgdostak. Aztàn abba hagytàk, gondolom làttàk hogy nem akarunk rosszat és azért. Istennek hàla, akkor oda termett mellêm az apàm . Ekkor kiabàltak és elzavartak minket, gyorsan beültünk a kocsiba és elhajtottunk. Apàm têrde kiment, azóta sem gyógyult meg meg tele van a teste zúzódàsokkal, nekemis zúzódàsaim lettek, föleg a koponyàmon de egyébként minden testrészem fàj a mai napig, pedig màr eltelt az esett óta 6hêt. Apàm zsebéböl kiloptak kb 90eurot, a kocsiból, mìg az szabadon maradt, kiloptàk a telefonjainkat és a kocsi szélvédöje sem volt kis mulatsàg. Csödbe mentünk. Sûlyos testi sérülésekkel, anyagi kàrokkal, de ami a legrosszabb lelki traumàval lettünk gazgabbak. Mai napig és szerintem sosem fogom tudni ezt feldolgozni. Hàlàt adok istennek hogy êlünk, mert könnyen ott maradhattunk vólna. Hogy miêrt nem mentünk el a rendörségre? Azêrt mert bajos lett vôlna az egész ügy mig mindenkit örozetbe vesznek, kihallgatnak, hivnak hivatalos tolmàcsot az óràkig, de akàr napokig eltartott volna. Úgy voltunk vele hogy õrûltünk egymàsnak, hogy élünk , nem akartunk több bajt magunknak. Ez az én törtênetem amit szerettem vólna önökkel megosztani. Nem csodàlkozom azon hogy a vàros lakôk ki kûlönitik öket, ezekkel nemhogy egy vàrosba, egy orszàgba nem szívesen élnék! Én még ilyen barbàr, igênytelen nêpséggel nem talàlkoztam. Nincs olyan szó a szótàrunkban amivel jellemezni tudon öket de azt kitudom jelenteni,hogy az àllatok sokkal különbek töllük! !!!
süti beállítások módosítása