Ezen a felületen az elmúlt napokban, hetekben közöltünk pár írást a szombaton esedékes elnökválasztásról, főként annak lecsengéséről a közösségi médiában. Ezekben a posztokban valamennyi jelölttel foglalkoztunk. A választásokig hátralevő pár napban viszont már csak a Gyuláról fogunk írni. Ja, hogy csütörtök 7.00-tól kampánycsend van? Nézz már fel. .hu Na látod, hát ezért értelmetlen a webkettő korában ez az intézmény.
Durván egy hónapja írtunk a jelöltek Twitter-használatáról. Vizsgálódásunkat most már korlátozzuk csak a magyar jelöltre, és a címben feltett kérdésre. Február 16-án Bárdos Gyulának 40 tweetje volt, 120 embert követett, és 32 követője volt. Mikor ezeket a sorokat írom, a két fontosabb mutatóról elmondható, hogy kb. megduplázta azokat. 81 követője van, és 58-an követik. A „bekövetett” emberek száma nem emelkedett, marad 120.
Gyula az első tweetjét január 25-én közölte, a történelmi hűség kedvéért tegyük ide: „46 625 aláírással indulok neki a március 15-i elnökválasztásoknak. Ez a szám nem az én sikerem, hanem az egész közösségünké!” Azóta 47 nap telt el, tehát az MKP elnökjelöltje kevesebb mint napi 2 tweetet lőtt ki, kiszámolhatnánk, hogy mennyit, de hülyeség, mert nincsen 1,327 tweet, csak 1 van, vagy 2.
A platform jellegéből fakadóan egyelőre nem tudjuk mérni, hogy tweetjei hány emberhez jutottak el. Az Attila Lázok nevű felhasználó elég gyakran kedvelte és retweetelte őt, de ő volt a leghűségesebb. Ezen felül Ryšavý Palitól, egy másik Palitól, a Csákytól (akinek viszont csak három követője van, biztos az EP-kampányra tartogatja a Twitter felfuttatását), meg tőlem kapott pár csillagot és retweetet.
Ha megnézzük, hogy kik követik őt – megnéztük, a felét kb. személyesen ismerjük, hiába no, 458 467 –, vannak olyanok, akiknek veretes 0 azaz nulla tweetjük van. El tudjuk képzelni, ezek a felhasználók mennyire lehetnek aktívak ezen a platformon…
Nem tudunk elvonatkoztatni az összehasonlítástól, nem fogunk számolni, mert az most nem cél, de arányaiban a többi jelölt esetében sem volt sokkal számottevőbb a progresszió. Kérem a Twitter tulajdonosát, kezdjen valami nagy kampányba e zsebkendőnyi országban, mert bizony, Szlovákiában a madaras platform (tetsz)halott, és még inkább igaz ez a felvidéki magyarság csipogásáról. Pedig a Twitter a minimalista szabadság, ilyet minden felvidéki magyarnak!
Így hát nem csoda, ha a kampánystáb twitterező embere nem volt hipermotivált. Bár az is igaz, a 120 bekövetett direkt megszólításával növelhették volna a követők létszámát. Kicsit ciki, de ha másképp nem megy…
Ugyancsak érdemes lett volna magasabb frekvenciával tweetelni, esetleg Bárdosról is közreadni 1-2 képet, miközben a Twitter használja. Ez XVI. Benedek esetében is jól működött.
A @bardosgyula Twitter-csatornát nem az elnökjelölt kezelte, nincs is ezzel gond, mert ez a többiek esetében is így volt, leszámítva Procházka személyes csatornáját. Nagy az esélye, hogy március 15. után ez is egyike lesz az elhagyott, több millió csatornának, legalábbis meglepődnék, ha a jövőben Gyula live tweetelné a Csemadok elnökségi üléseket.
Összesítve: a törekvés megvolt, és bár a „körülményekre” való hivatkozást ritkán szoktuk elfogadni kifogásként, itt most valóban hiányzott az eszköz funkcionális működéséhez szükséges szociokulturális háttér. Minden összevetve, ez most egy erős közepes.
Az Államfőválasztás 2014 sorozat minden posztja.
Ha tetszett a poszt, szeress bennünket a Facebookon, kövess a Twitteren, vagy RSS-ben.