Ezen a héten két "fegyveres" dolog is történt, de a sűrű hét miatt nem tudtunk vele foglalkozni. Az egyik azt példázza, hogy egy szóval hogyan lehet megváltoztatni egy intézmény életét - beszédtettelmélet, ugyebár -, még akkor is, ha ez a szó nem a megszüntetem, eltörlöm, megtiltom, betiltom, feloszlatom, hanem a belügy. Igen, a vasúti rendőrségről szeretnék írni.
Mennyire ártatlannak tűnik egy olyan törvénymódosítás - és milyen könnyen átvihető, főként azok után, hogy a Markíza-híradóban láthattuk, a képviselőknek fingjuk nem volt arról, miről szavaztak - mely azt mondja ki: ezekben és ezekben a bekezdésekben a közlekedési postaügyi és telekommunikációügyi szót a belügy szóra cseréljük. Még az sincs ott, hogy minisztérium. Itt van az ominózus dokumentum maga, ill. a szavazás róla.
Hogy mit is mond ki az új jogszabály: a vasúti rendőrség április 1-jétől a közlekedésitől a belügyi tárcához kerül. A lófasz Lubomír Vážny közlekedési miniszter még azt is mondja, hogy a közlekedési minisztérium nem alkalmas arra, hogy egy fegyveres testületet irányítson. Akkor 1935-től eddig hogy működött, bazmeg? A szintén teljesen civil igazságügyi minisztérium hogyan tud irányítani egy fegyveres testületet, melynek saját kommandósai is vannak? A teljesen civil, aktakukac pénzügyminisztérium hogyan tud irányítani egy testületet, melynek egyen- és civil ruhás tagjai és kommandósai egyaránt vannak?
Csehországban is beolvasztották a rendőrségbe, majd megszűnt, Magyarországon nem is volt, a biztonsági őri - és nem rendőri - jogkörökkel rendelkező MÁV Vasútőr Kft. biztosítja a vonatok védelmét.
A vasúti rendőrség egy jól működő fegyveres testület, a vonatokon és állomásokon látható (nem csuka:)szürke egyenruhásaik mellett vannak civilben dolgozó tagjai, kutyás szolgálata, rohamrendőrei a szurkolói vonatokra, és operatív tevékenységi központja.
A vasúti rendőrség hatáskörébe tartozik az ún. útvámrendőrség (mýtna polícia, nem autópálya-rendőrség, az a Kobra 11:-), nálunk olyan nincs), mely papíron már létezik, de tagjai egyelőre csak képződnek, bár autóik már vannak. Mindezt azért, mert sorozatosan elbaszták az útvámtendert. A parlament az útvámrendőrség 100 tagját most jogosította fel fegyverhasználati joggal, arra az esetre, ha az igazoltatni kívánt autó nem akarna megállni. Ezzel a rendőrségben levő rendőrséggel együtt kerültek át a vasútiak Robert Kaliňák - illetve a mindenkori belügyminiszter - keze alá. Így utoljára az ötvenes évek idején, a vasúti rendőrség világháború utáni újjászervezésekor volt.
Öröm az ürömben, hogy a vasúti rendőrség nem olvad be a rendőrség kötelékébe, hanem megtartja önállóságát.
Az ellenzék eléggé rácuppant a dologra, bírálták a hatalmi koncentrációt. Tény, hogy a Fico-kormányban van egy hatalomkoncentrációra irányuló törekvés. Éppen ezért lehet okunk némi fanyalgásra. A vasúti rendőrség egy fontos szervezet. Vonaton utazók százezrei sínylenék meg, ha a csehországi modellt követnénk.
*****
Más. Nagyon jó bejegyzés a Bonszájmacska blogban a tényleges életfogytiglani szabadságvesztésről..