Közel másfél – pontosan 1,4 – millió koronát kell a közszolgálati televíziónak kifizetnie bírság címén. A frekvenciatanács 2004-ben öt alkalommal figyelmeztette, tizenhárom alkalommal pedig bírsággal is sújtotta a Szlovák Televíziót. A büntetés összegével – melyet a SuperStar reklámbevételeinek töredékéből elegánsan, szemrebbenés nélkül kifizethetnek – az STV maga mögé utasította mindkét kereskedelmi csatornát.
A közszolgálati televízió közintézmény, mely üzembentartási díjakból, állami támogatásból és reklámbevételekből gazdálkodik. Így az 1,4 milliót is az adófizetők zsebéből veszik ki, horkanhatnánk fel. (Ez a szlovákiai magyarokkal szemben még inkább igazságtalan, mint a többségi nemzet tagjaival szemben, az előbbiek ugyanis lényegesen kevesebbet nézik a közszolgálati televíziót, fizetniük mégis ugyanannyit kell). Ám a tavalyi bírság összege alig tízezer koronával nagyobb a tavalyelőttinél – ez ugyan még önmagában nem vigasz –, ezzel szemben van egy nézhetőbb, emberközpontúbb közszolgálati televízió.
Richard Rybníček 2004-ben meghirdette az Új Kezdet fantázianevet viselő programját. Ugyanebben az évben sikerült megegyezniük a tévétársaságoknak a peoplemeterek kérdésében, ez utóbbi fejlemény átláthatóbbá tette a reklámok eladhatósága szempontjából a médiapiacot, s a naplós nézettségmérés leáldozása éppen a közszolgálati tévé számára bizonyult keserű pirulának. Az elektronikusan mért adatok ugyanis lényegesen alacsonyabb nézettséget mutattak. Ezzel a helyzettel kellett szembenéznie Rybníčeknek, miközben ott volt az előző vezetések által kötött előnytelen szerződések, a pocsék infrastruktúra és a tartósan fenntarthatatlan épület gondja is.
Az Új kezdet óta a köztévé elleni panaszok száma a négyszeresére nőtt. A nézettség ugyan ennél mérsékeltebben növekedett, az intézmény azonban sikeresen abszolvált egy imázsváltás, növekedett a hírműsorok hitele is. Az oly sokat bírált megaprodukcióval, a SuperStarral pedig több embert sikerült a képernyő elé ültetniük, mint előttük bárkinek ebben az országban, egy kiadónk számára készített felmérés szerint a szlovákiai magyarok 56 százaléka állította, hogy nem nézi a tehetségkutató versenyt, a maradék 44 valamilyen formában követte, vagy legalább egyszer látta.
A nézettségnek és a közszolgálatiságnak ugyan nincs sok köze egymáshoz, de az sincs sehol előírva, hogy az állami televíziónak unalmas és nézhetetlen műsorokkal kell előállnia a közszolgálatiság jegyében. Nézőket pedig – jobb híján – csak a kereskedelmi csatornáktól tud elszipkázni, akik emiatt – érthető módon – idegesek.