Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2015.08.13. 11:11

1716. Vannak itt balliberálisok?

Hamarosan kiderülhet, vannak-e balliberálisok Szlovákiában. Eduard Chmelár egyetemi oktató, ismert polgári aktivista pártot álmodott magának, és meg is kezdte a regisztrációjához szükséges aláírások gyűjtését. Chmelár álma, a SEN a szolidaritás, az ökológia és az erőszakmentesség (Solidarita, ekológia, nenásilie) szavak kezdőbetűiből összeálló betűszó. Így első ránézésre baloldali-liberális értékek mentén létrejövő politikai tömörülés van alakulóban.

Egy Facebookon közzétett alapítói szándéknyilatkozat kapcsán felelősségteljesen nem sok mindent lehet elmondani egy alakulóban levő pártról. Ha azonban azt nézzük, hogyan sáfárkodtak a zászlóra tűzött értékekkel a rendszerváltás óta eltelt negyedszázadban, az sok mindent elárulhat a párt esélyeiről. „Van egy saját álmom a modern országról, amelybe visszatérne a boldogság mint érték, amely kivétel nélkül esélyt adna minden állampolgárának, és amely a hazaszeretet fogalma alatt a természeti kincsek következetes védelmét is értené” – írja Chmelár.eduardchmelartasr.jpg

Chmelár jól ismerte fel a „piaci réseket”. A szlovák környezetvédőknek a rendszerváltás óta csak bajosan van kire szavazniuk. A Zöldek Pártja az első szabad választásokon, 1990-ben önállóan indult, és 3,1 százalékos eredménnyel hat képviselője lett a törvényhozásban, ami részben a rendszerváltás eufóriájának, és a környezetvédelmi téma felértékelődésének is tulajdonítható. A mindennapi politikai küzdelmekben aztán mindkettő erodálódott. 1992-ben már csak 1,08 százalékos volt a támogatottsága, a Mečiar-kormány idején egy széles baloldali koalíció listáján indult, amelynek 18 képviselője lett, de zöld csak mutatóban volt rajta. 1998-ban a Mečiar-váltó Szlovák Demokratikus Koalíció keretében négy képviselőt sikerült bejuttatnia az SDK zöld frakciójaként. Ez volt az utolsó, ha sikeresnek nem is, de legalább értékelhetőnek nevezhető parlamenti szereplés. A jelentéktelen törpepárt ráadásul 2006-ban kettészakadt, tovább rontva a környezetvédő politika esélyeit.

Környezetvédelmi téma a fősodorbeli politikai pártokban sem tudott jelentősen, meghatározó erővel platformosodni, a pártoknak inkább csak azért biggyesztettek általánosságtól hemzsegő környezetvédelmi részt választási programjukba, mert ez valamelyest elvárt volt. Választást nyerni Szlovákiában viszont elsősorban szociális és nemzeti témákkal lehet. A környezetvédelem valószínűleg ezért (is) szorult a teljes perifériára.

A szolidaritást „főcímbe” emelve a Szabadság és Szolidaritás pártja vállalta fel. Most már kimondhatjuk, mérsékelt sikerrel. Liberalizmusuk legfeljebb a szabad piacra és a gazdasági témákra terjed ki, a társadalmi szolidaritást – ezt rövid kormányzati szerepvállalásuk is megmutatta – hírből sem ismerik. De a liberális térfélen tallózva korábban sem volt jobb a helyzet. Pavol Rusko Új Polgári Szövetsége (ANO) ugyanolyan egyszer használatos párt volt, mint a Polgári Egyetértés Pártja, amely ráadásul inkább volt baloldali, mint liberális, ahogy ezt a Smerben való beteljesülése is mutatja. Olyan, klasszikus, erős, nagy társadalmi támogatottságot magáénak mondható politikai erő, mint amilyen mondjuk a rendszerváltás kori Szabad Demokraták Szövetsége volt Magyarországon, vagy a szomszédos Ausztria gyakran kormánytényező liberális vagy zöld erői, eddig nem tudott létrejönni Szlovákiában. És valószínűleg a 2016-os választás sem erről fog szólni, bár a politikai pártokból való kiábrándulás elnökválasztásban kicsúcsosodó tendenciája a felmérések szerint még tartja magát.

A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek is, sőt, többen inkább elsősorban azok, mint baloldaliak, az ő színük a fehér–kék–piros, nem a zöld. Onnan egy bármilyen, magát baloldalinak pozicionáló párt nehezen tudna választókat elszipkázni. Politikailag rejtőzködő zöldből biztosan nincs ötszázaléknyi. Akkor vajon kikre számíthat Chmelár?

/2015. 7. 20./

16 hozzászólás

Címkék: liberalizmus liberális balliberális Eduard Chmelár

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr107689360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2015.08.15. 11:00:15

"A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek is, sőt, többen inkább elsősorban azok, mint baloldaliak"

Nálunk meg nem. Ezért jutottak a szlovákok 2002 óta oda ahova, és ez az oka a mi mostani helyzetünknek is.

sanyix 2015.08.15. 11:27:48

@midnight coder: és az az oka, hogy még most is lemaradunk tőlük, hogy még van egy "nemzeti" "jobboldalunk" is, a fütyisz(kommer szélsőbal).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.08.15. 11:40:30

@sanyix:

A legnagyobb oka azonban az, hogy nálunk sajnos bőven vannak olyan nemzetietlen hazaárulók, mint te.

naphegyi vince · http://liberator.blog.hu/ 2015.08.15. 12:10:18

"A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek is, sőt, többen inkább elsősorban azok, mint baloldaliak" Azért én megkapargatnám ezt a gyorsan odaítélt nemzeti jelzőt. Mitől nemzeti az, ha egy olyan béna szlovák nemzet felfogásban hisznek, amiből a magyarok, meg a cigányok is ki vannak zárva. Mondjuk a magyar nemzeti felfogás még ennél is cikibb, mert abból már a baloldali meg a liberális magyarok is ki vannak zárva. Én meg azt mondom, hogy a nacionalizmus nem feltételnül olyan ostoba, mint a K-EU mainstream. Sokkal pontosabb jelző erre a felfogásra amúgy az etnicizmus. Az okos nacionalizmus, a nemzeti liberalizmus hiányzik a szlovákoktól és tőlünk is.

sanyix 2015.08.15. 12:11:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kommerkém van pofád engem hazaárulónak hívni? Bár az elvtársaid is megtették sok emberrel az 50-es években, hiszen nekik sem volt bőr a pofájukon :) Te is olyan vagy, sajnos reneszánsza van az ilyen kis tetű rákosista majmoknak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.08.15. 12:17:31

@sanyix:

Vicces, amikor egy tetű szemrehányást tesz nekem, amiért annak nevezem, ami.

sanyix 2015.08.15. 12:35:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "elvtárs" nem neveztél annak ami vagyok, mert én tényleg szeretem a hazámat, ezért utállak titeket kommereket, akik loptok csaltok hazudtok, fosztogattok, hazát árultok, tönkreteszitek ezt az országot, elüldöztök mindenkit, különböző álcák alatt már lassan száz éve. Én soha sem támogattam a lopkodást, ellentétben pl veled "elvtárs" ;)

KUHULIN 2015.08.15. 13:20:27

@sanyix: Most már kíváncsi vagyok, hogy mit csinálsz valójában, mármint a napi 8 óra kommentelést kivéve? :)

sanyix 2015.08.15. 13:56:45

@KUHULIN: hát napi 8 órát nem kommentelek az biztos, összességben 30 percet sem. Most mit csinálok? Tulajdonképpen semmit, várok a haverokra, hogy menjünk "zülleni", és közben netezgetek :D

Miért érdekel?

KUHULIN 2015.08.15. 14:13:00

@sanyix: Csak mert olyan magas lóról osztod az észt, közben pedig építed-szépíted, gyarapítod az országot, nyilván karitatív önkéntes munkákat is vállalsz, szemben a többiekkel, akik mind komcsi prolik...

sanyix 2015.08.15. 14:23:36

@KUHULIN: Nem, én csak nem lopok és nem támogatom azokat akik ellopják az ország lakóinak vagyonát, meg persze az EU vagyonát. Ugyan mi értelme építeni szépíteni, gyarapítani az országot, ha az elvtársaid úgy is lerombolják, széttúrják, vagy szétlopják amit épít az ember? Bár virtuálisan(játékokhoz) készítettem pár hobbi magyar cuccot, azt legalább nem tudják az "elvtársak" ellopni, hiszen a vezér még egy sms-t sem képes írni, nem hogy számítógépet használni :D

Majd ha végre eltűnnek a kommerek(kihalás nem játszik, hiszen láthatóan újkommerek is vannak, lásd szíjjártó petike, meseházy, meg a többi fiatalabb akik a régi "elvtársak" módszereit használják), akkor érdemes lesz a valóságban is építeni.

KUHULIN 2015.08.15. 14:27:11

@sanyix: Ilyen alapon adózni sincs értelme meg járulékokat fizetni. Azért adózzak, hogy új táskát vegyen magának a Habony??? Höhö. Lófaszt! :)

sanyix 2015.08.15. 14:33:09

@KUHULIN: így van, pontosan így. Nincs értelme adózni, és járulékokat fizetni, hiszen tényleg a habony félék zsebébe vándorol. Majd akkor lesz, ha nem lopják el szinte az összes befizetett pénzt. Ez nem most lesz, hiszen a fütyisz leszámol azzal a kevés átláthatósággal is, és még több kiskaput teremt az "elvtársaknak", hogy kitalicskázhassák az adóforintokat az egzotikus szigeteken vezetett bankszámláikra.

lékek és ellensúlyok 2015.08.15. 16:15:21

"Olyan, klasszikus, erős, nagy társadalmi támogatottságot magáénak mondható politikai erő, mint amilyen mondjuk a rendszerváltás kori Szabad Demokraták Szövetsége volt Magyarországon, vagy a szomszédos Ausztria gyakran kormánytényező liberális vagy zöld erői, eddig nem tudott létrejönni Szlovákiában. "

Meg is lehet nézni, mennyivel előttünk járnak.

lékek és ellensúlyok 2015.08.15. 16:23:57

@midnight coder:

""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek is, sőt, többen inkább elsősorban azok, mint baloldaliak"

Nálunk meg nem. Ezért jutottak a szlovákok 2002 óta oda ahova, és ez az oka a mi mostani helyzetünknek is."

És így van ez a Románoknál, Szerbeknél stb.

Csak nálunk van még mindig 15%-os támogatottsága olyan pártnak, akik vendégül látják azt a Viktor Pontát, aki többek között a hatalomra jutásánál is felhasználta a "magyar kártyát"
süti beállítások módosítása