Friss topikok

  • Janos Mohacsi: legfrissebb.info/18-rengeteg-holttest-kerult-elo-egy-magyar- maffiabirtokrol/ 20 évig tartó banda... (2016.06.21. 12:36) Mikuláš Černák és a magyar maffia
  • Zed4preZ: @abcd1234: az anyagi egzisztencia relatív fogalom, akik Magyarországon ún. mélyszegénységben élnek... (2015.08.20. 16:50) 1718. Következmények és mulasztások
  • lékek és ellensúlyok: @midnight coder: ""A baloldalon jelenleg egyeduralkodó Smer választói jórészt nemzeti érzelműek ... (2015.08.15. 16:23) 1716. Vannak itt balliberálisok?
  • Dr. Smit Pal....: Visszafoglalni az utolso negyzetcentimeterig, es halomra loni az osszes mocskos romant. (2015.06.30. 21:49) 1703. Mit kezdjünk Trianonnal?
  • midnight coder: Egy országban a szabadság kb. arányban van a fegyvertartás szabadságábal. Lásd USA vs Észak-Korea.... (2015.06.02. 06:38) 1698. Egy lefegyverző javaslat
lashee ,2011.10.10. 06:50

1246. Börtönt hozó fényképek

Prága és Budapest réginek tűnő, pedig csak pár évtizeddel ezelőtti, normalizáció korabeli arca tárul elénk az Operatív fotó című kiállításon, szocialista autókkal, fényreklámok nélküli, hihetetlenül szürkének tetsző épületekkel, magukba forduló emberekkel. És persze ügynökökkel, akik semmit sem hagytak észrevétlenül. Ők nem láthatók a fotókon. A fényképezőgép másik oldalán álltak.


A filmre fotózást bő egy évszázad után kérlelhetetlenül hazavágó digitális fényképezőgépek a várakozás jóleső vagy éppen idegőrlő feszültségétől fosztották meg fotósokat. Ma már az exponálást követő pillanatban dönthetünk arról, megtartjuk-e, vagy a digitális enyészetbe taszítjuk a képet, míg a régi masinák esetében a fényképész – akár profi, akár amatőr volt – csak bizonyos idő elteltével, misztikus, a nagy többség számára elérhetetlen, sötétkamrában végzett szertartást követően varázsolta elő a tekercsből a fényképeket. Mennyivel jobban foglalkoztathatta az eredmény azt a fotóst, aki az exponálás előtt nem emelte a szeméhez a fényképezőgépet, hanem a hóna alatt tartotta, és nem mindig az exponálógombot nyomta meg, néha csak a kézitáskáját. Akikről az alábbiakban szó lesz, nem művészi szándékkal művelték a fotózást, egyszerűen bizonyítékokat gyűjtöttek.

Az OSA Archívumban a prágai Totalitárius Rendszereket Kutató Intézettel, a Cseh Centrummal, és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárával együttműködve a kommunista titkosszolgálatok megfigyelések során készített fotóiból nyílt megdöbbentő kamarakiállítás. Igazi Illyés Gyula-i élmény: „mert zsarnokság ott van/jelenvalóan/mindenekben” – akik tudatos életük nagyobb részét a pártállamban élték le, tán’ azok sem gondolták/gondolhatták, hogy az állami szintre emelt Gonoszság ilyen intenzív módon tolakszik bele mindennapjaikba; akik pedig nem, azok számára sokkoló lehet, hogy a rendszer mennyire mélyreható módon rögzítette alattvalói sorba taszított állampolgárai mindennapjainak akár legintimebb pillanatait is, mert – szó szerint – a falnak is füle volt. (Vagy szeme. Faliórába épített fényképezőgép.)

A kiállítás kurátorai – Marek Čulen, Alexis Gibson, Mária Hostinová, Mink András és Tamási Miklós – labirintust építettek a Centrális Galéria kiállítótermébe, melynek külső felén a csehországi anyag tablói láthatók, a belső részében pedig a magyar politikai rendőrség fotóinak, hanganyagainak és rekvizitumainak útvesztőiben bolyonghatunk. A kiállítás hátsó traktusában levő moziban a magyar titkosszolgálat besúgóit és ügynökeit felkészítő oktatófilmeket tekinthetünk meg. (Részlet az ügynököket felkészítő oktatófilmből. Kb. ilyen képet adott a megfigyelőkamera.)

Roland Barthes élete alkonyán született, Világoskamra című, fotográfiáról szóló esszéjében írja: „a Fotográfia kénye-kedve szerint hívja életre, vagy semmisíti meg a testem (tanmese e halált hozó hatalomról: nem egy kommünár az életével fizetett azért, hogy önelégülten kiállt a barikádokra, a bukás után Thiers rendőrei felismerték őket, és majdnem mindegyiküket kivégezték).” Ezt a testet/személyt/egzisztenciát megsemmisítő törekvést érhetjük tetten az állambiztonság felvételein is. A suttyomban, autóstáskába építhető fémállványra csatlakoztatható, az egész keleti blokkban népszerű Robot Star 50 fényképezőgéppel készített képek nem egy perben szolgáltak bizonyítékként... (Robot Star - mindenki szerette.)

Az anyag cseh részében chartások, egyházi személyek, művészek, a második nyilvánosság jelesei egyaránt megtalálhatók. A 93 éves korában elhunyt František Tomášek prágai érseket a vasárnapi miséket követően fotózták. Az ügynöknek azt kellett dokumentálni, a Szent Vitus székesegyház előtti tömegben „kik igyekeznek vele személyes kapcsolatot teremteni”. Az 1982-ben Csehszlovákiába látogató Miloš Forman esetében „a cél a filmkészítési szakmából, színházakból ismert ellenséges beállítottságú személyekkel fenntartott kapcsolatainak dokumentálása, és más ellenséges csoportosulások képviselőivel fenntartott kapcsolatainak feltérképezése”. A filozófus Zdeněk Neubauer chartás társai és „más, antiszocialista erők részére” tartott előadásai miatt zugfotózták.

De sokszor véletlenül is rákerülhetett valaki a névtelen állambiztonsági fotográfus képére, mint például Örkény István, aki a Politikai Nyomozó Főosztály által megfigyelt, a fotók elkészülte után nem sokkal kilenc évre ítélt, utóbb amnesztiával szabaduló Fekete Sándorral találkozott egy étteremben. (Hát, ez nem egy egyperces...)

Az egyébként is megfigyelt, Törpe fedőnevű Heller Ágnes, és a Góliát, Fehér Ferenc Kadarkay Árpád filozófiaprofesszor látogatásakor is „képbe kerültek”.

Volt persze, hogy az értelmiségi a maga, a rendszeréhez képest faék egyszerűségű, ám annál humorosabb eszközökkel próbált szembeszállni az elnyomó gépezettel. Kőszeg Ferenc például 1982-ben, amikor a rendszerváltásnak még híre-hamva se volt, futni kezdett üldözői elől. Mikor azok a nyomába eredtek, Demszky Gábor lefotózta őket, majd Kőszeg feljelentést tett a rendőrségen, hogy a képeken látható személyek követik őt.

Fentebb azt írtuk, a lesifotós nem mindig emelte szeméhez a gépet. Volt, hogy az autóban, babakocsiban, táskában vagy éppen kakukkos órában volt elrejtve. Így a kép nem lett mindig elég éles, hogy egyéb, esztétikai értékekről ne is beszéljünk. Az elmosódott, szemcsés fotókon múltunk sötét korszaka bomlik ki.
(Operatív fotó; OSA Archívum, Arany János u. 32.  Megtekinthető október 30-áig.)
 

szólj hozzá

Címkék: stb fotózás szocializmus megfigyelés titkosszolgálat követés iii/iii robot star osa archívum

A bejegyzés trackback címe:

https://lashee.blog.hu/api/trackback/id/tr383291024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása